W regulaminie oznaczono:
tekst - rozporządzenie obowiązuje klasy starego ustroju (ponadgimnazjalne). Zapisy rozporządzenia zostały dostosowane przez MEN do przepisów obowiązujących szkoły ponadpodstawowe, dlatego w niniejszym regulaminie zapisy dotyczące starego i nowego ustroju szkolnego pokrywają się.
tekst – dodano po zmianach przepisów w 2018 r. i po ponownym przeanalizowaniu innych ustaw.
REGULAMIN ORGANIZOWANIA KRAJOZNAWSTWA I TURYSTYKI
Ustala się poniższe zasady organizowania wycieczek dla uczniów Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego im. J. Rymera I Wojewody Śląskiego w Katowicach.
Podstawa prawna:
Rozdział I.
Postanowienia wstępne
1. Organizowanie przez szkoły (ponadpodstawowe i ponadgimnazjalne) krajoznawstwa i turystyki powinny mieć na celu w szczególności:
a) poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii;
b) poznawanie kultury i języka innych państw;
c) poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;
d) wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania;
e) upowszechnianie wśród uczniów zasad ochrony środowiska naturalnego oraz wiedzy o składnikach i funkcjonowaniu rodzimego środowiska przyrodniczego, a także umiejętności korzystania z zasobów przyrody;
f) upowszechnianie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej oraz podnoszenie sprawności fizycznej;
g) poprawę stanu zdrowia uczniów pochodzących z terenów zagrożonych ekologicznie;
h) przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym, w szczególności w ramach profilaktyki uniwersalnej;
i) poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
2. Krajoznawstwo i turystyka mogą być organizowane w trakcie roku szkolnego w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych lub pozaszkolnych, z wyjątkiem okresu ferii letnich zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej.
3. Krajoznawstwo i turystyka są organizowane w formie:
a) wycieczek przedmiotowych – inicjowanych i realizowanych przez nauczycieli w celu uzupełnienia programu programu nauczania w ramach jednego lub kilku przedmiotów,
b) wycieczek krajoznawczo-turystycznych o charakterze interdyscyplinarnym, w których udział nie wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, organizowanych w celu nabywania wiedzy o otaczającym środowisku i umiejętności zastosowania tej wiedzy w praktyce,
c) specjalistycznych wycieczek krajoznawczo-turystycznych, w których udział wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego, sprawnościowego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, a program wycieczki
przewiduje intensywną aktywność turystyczną, fizyczną lub długodystansowość na szlakach turystycznych.
4. Organizacja wycieczek szkolnych i imprez wynika z rocznego planu pracy szkoły oraz, w przypadku wycieczek przedmiotowych, z nauczycielskich planów dydaktycznych.
5. Ilekroć w dalszej części Regulaminu jest mowa o wycieczce należy przez to rozumieć także pozostałe formy turystyki i krajoznawstwa określone w punkcie 3a-c.
6. Wycieczki powinny być organizowane w miarę możliwości w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych.
7. Dla wyjść nie wymienionych w punkcie 3, szkoła prowadzi rejestr wyjść grupowych uczniów, który zawiera: datę, miejsce i godzinę wyjścia lub zbiórki uczniów, cel lub program wyjścia, miejsce i godzinę powrotu, imiona i nazwiska opiekunów, lęic zb
uczniów, oraz podpisy opiekunów i dyrektora.
Rozdział II
Organizacja wycieczek
1. Dyrektor szkoły wyznacza spośród osób organizujących wycieczkę kierownika wycieczki. Dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika i opiekuna wycieczki.
a) W przypadku specjalistycznej wycieczki krajoznawczo-turystycznej, kierownik i opiekunowie wycieczki są obowiązani posiadać udokumentowane przygotowanie zapewniające bezpieczną realizację programu wycieczki.
2. Osobą odpowiedzialną za organizację oraz prawidłowy i bezpieczny przebieg wycieczki jest kierownik wycieczki.
3. Kierownik wycieczki najpóźniej na tydzień przed planowaną wycieczką informuje dyrektora, lub upoważnionego wicedyrektora, o jej założeniach organizacyjnych.
4. Kierownik wycieczki najpóźniej na trzy dni przed jej rozpoczęciem przedstawia dyrektorowi kompletną dokumentację wycieczki do zatwierdzenia.
5. Dokumentacja wycieczki zawiera:
a) kartę wycieczki z jej harmonogramem i preliminarzem,
b) listę uczestników biorących udział w wycieczce, zawierającą imię i nazwisko ucznia oraz telefon rodzica lub rodziców ucznia (w dwóch egzemplarzach)
c) pisemne zgody rodziców (z zastrzeżeniem pkt. 10)
d) regulamin zachowania się uczniów podczas wycieczki
e) rozliczenie kosztów wycieczki (należy przedłożyć w ciągu dwóch tygodni po zakończeniu wycieczki)
6. Zgodę na zorganizowanie wycieczki wyraża dyrektor szkoły poprzez podpisanie karty wycieczki i listy uczestników. Podpisane dokumenty są przekazywane kierownikowi wycieczki.
7. Przeprowadzenie wycieczki bez zatwierdzenia stanowi naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.
8. Organizację i program wycieczki dostosowuje sęi do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, kondycji, sprawności fizycznej i umiejętności.
9. Uczniowie w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie nie mogą brać udziału w wycieczkach zagrażających ich zdrowiu.
10. Udział ucznia niepełnoletniego w wycieczce (z wyjątkiem przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego.
11. Zgodę na wycieczki zagraniczne wydaje dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
a) kierownik wycieczki zagranicznej lub jeden z opiekunów powinien posługiwać się językiem obcym w stopniu umożliwiającym komunikację,
b) uczestnikiem wycieczki zagranicznej może być osoba ubezpieczona od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
12. Wypoczynek organizowany przez szkołę w czasie ferii zimowych lub letnich organizowany jest na podstawie odrębnych przepisów zawartych w rozporządzeniu w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania.
Rozdział III
Podstawowe zasady bezpieczeństwa i opieki nad uczniami podczas wycieczek
1. Opiekę nad uczniami biorącymi udział w wycieczce, sprawuje kierownik i opiekunowie.
Opieka ma charakter ciągły.
2. Opiekunami powinni być nauczyciele ZSPS.
3. Przy organizacji wycieczek poza teren szkoły liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala dyrektor uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność uczestników, a także
specyfikę wycieczki i warunki w jakich będzie się ona odbywać.
a) zalecana minimalna liczba opiekunów to 1. opiekun na 30. uczniów gdy wyjscie odbywa się w obrębie Katowic i 1. na 15. uczniów, gdy wycieczka odbywa się poza obszarem Katowic,
b) w szczególnych przypadkach dyrektor może zadecydować o innej licz bie opiekunów niż wymieniona w punkcie 3.a)
4. Wycieczki piesze na terenach leżących na obszarach lasów, parków narodowych i rezerwatów przyrody muszą uwzględniać obowiązujące tam regulaminy. Podczas wycieczek pieszych w terenie górskim zaleca się wynajęcie przewodnika lub instruktora turystyki kwalifikowanej. Nie trzeba wynajmować przewodnika, gdy pobyt w wyższych partiach gór ogranicza się do wjazdu i zjazdu kolejką linową. Wynajęcie przewodnika nie zwalnia opiekunów od opieki nad uczestnikami wycieczki.
5. Zabrania się prowadzenia wycieczek podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi. W razie gwałtownego załamania się warunków pogodowych (szczególnie przy planowaniu pieszych wycieczek górskich), należy wycieczkę odwołać.
6. Przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdów oraz przybycia do punktu docelowego, opiekunowie powinni bezwzględnie sprawdzać stan liczbowy uczniów.
7. Przed wyruszeniem na wycieczkę należy pouczyć jej uczestników o zasadach bezpieczeństwa i sposobie zachowania się w razie nieszczęśliwego wypadku.
8. Podczas wycieczek należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.
9. Do przewozu młodzieży należy wykorzystywać tylko sprawne i dopuszczone do przewozu osób pojazdy.
10. Uczestnicy wycieczek muszą być objęci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków.
11. W przypadku, gdy podczas trwania wycieczki miał miejsce wśród jego uczestników wypadek, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadku w szkołach i placówkach publicznych.
12. Wycieczki powinny rozpoczynać i kończćy się w wyznaczonych harmonogramem miejscach.
Rozdział IV
Obowiązki kierownika wycieczki
1. Opracowuje program i regulamin wycieczki.
2. Zapoznaje uczniów, rodziców i opiekunów wycieczki z programem i regulaminem wycieczki oraz informuje ich o celu i trasie wycieczki.
3. Zapewnia warunki do pełnej realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu oraz sprawuje nadzór w tym zakresie.
4. Zapoznaje uczniów i opiekunów wycieczki z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania.
5. Określa zadania opiekunów wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki oraz zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczniom.
6. Nadzoruje zaopatrzenie uczniów i opiekunów wycieczki w odpowiedni sprzęt, wyposażenie oraz apteczkę pierwszej pomocy.
7. Organizuje i nadzoruje transport, wyżywienie i noclegi dla uczniów i opiekunów wycieczki.
8. Dokonuje podziału zadań wśród uczniów;
9. Dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki;
10. Dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu i informuje o tym dyrektora szkoły i rodziców, w formie i terminie przyjętych w danej szkole.
11. Dowody finansowe będące podstawą rozliczenia wycieczki (rachunki, paragony, świadczenia itp.) są przechowywane przez kierownika wycieczki do końca roku szkolnego.
Rozdział V
Obowiązki opiekuna wycieczki
1. Sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami.
2. Współdziała z kierownikiem wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu.
3. Sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu wycieczki przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
4. Nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom.
5. Wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika wycieczki.
Rozdział VI
Ramowy regulamin wycieczki i obowiązki jej uczestników
1. Uczniowie dostarczają kierownikowi wycieczki pisemną zgodę od rodziców na udział w wycieczce.
2. Uczestników wycieczki obowiązuje odpowiedni strój uzależniony od charakteru wycieczki. W czasie wycieczki obowiązują uczniów postanowienia statutu szkoły i przepisy bezpieczeństwa.
3. Obowiązuje zakaz palenia papierosów, spożywania alkoholu i zażywania narkotyków.
4. Niedopuszczalne jest samowolne oddalanie się od grupy.
5. Uczestników wycieczki obowiązuje punktualność.
6. W trakcie trwania wycieczki nie przewiduje się czasu wolnego, a uczniowie przebywają cały czas pod nadzorem opiekunów.
7. W czasie postoju autokaru na parkingu należy ściśle przestrzegać zaleceń kierownika wycieczki.
8. W przypadków wyjazdów na basen oraz podczas zwiedzania muzeów, parków krajobrazowych itp. uczestnicy wycieczki zobowiązani są do przestrzegania regulaminu tych obiektów.
9. W miejscu zakwaterowania należy przestrzegać regulaminu placówki.
10. W przypadku złego samopoczucia uczeń zgłasza się do kierownika wycieczki lub opiekuna.
11. W przypadku nieprzestrzegania regulaminu będą wyciągane konsekwencje zgodnie ze statutem szkoły.
12. W przypadku stwierdzenia, że uczestnik wycieczki znajduje się pod wpływem alkoholu, narkotyków lub innych substancji zabronionych, bądź stwarza zagrożenie dla życia i zdrowia własnego lub innych uczestników, kierownik wycieczki ma obowiązek wezwać policję i pogotowie ratunkowe.
13. W przypadku wycieczek ujętych w Rozdziale I pkt 3c niniejszy regulamin należy dostosować do specyfiki wyjazdu, oraz dołączy ć listę rzeczy niezbędnych do realizacji wycieczki.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
1. Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce klasowej organizowanej w dniach zajęć szkolnych, mają obowiązek brać udział w zajęciach z klasą wskazaną przez dyrektora szkoły. Listę tych uczniów kierownik wycieczki wysyła do wychowawcy klasy w postaci wiadomości w dzienniku elektronicznym, co najmniej dzień przed planowaną wycieczką.
2. Wszyscy opiekunowie oraz uczestnicy wycieczki zobowiązani są zapoznać się z regulaminem i harmonogramem wycieczki.
3. Ramowy regulamin wycieczki określony rozdziałem VI lub jego rozszerzenie podpisują wszyscy uczestnicy wycieczki.
4. Klasowe lub grupowe wyjście uczniów poza teren szkoły, organizowane w ramach lekcji w celu realizacji programu nauczania nie stanowi wycieczki w rozumieniu niniejszego regulaminu. Nauczyciel organizujący takie wyjście, musi uzyskać na nie zgodę dyrektora. Wyjście należy odnotować w dzienniku lekcyjnym.
5. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie, zastosowanie mają inne przepisy stanowiące prawo.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego im. Józefa Rymera I Wojewody Śląskiego w Katowicach